Bribery oh Bribery

A release from Transparency International which i read on Tempointeraktif this morning stated that 3 of 10 Indonesia commit bribery related on obtaining service from public institution. That figure is higher than global average number. What a saddening fact.

Together with other countries such as Cameroon, Senegal, Cambodia, Albania, Kosovo, and Macedonia, Indonesia shares position in the stage of the highest bribery case in the world. The bribery case is mostly practiced in institution such as police office, judicial office, and other institutions which are directly connected with permission.

To be honest, I ever involved in bribery when I was pulled over by the police. The bribery itself is the classic problem in developing countries such as Indonesia. The weak and corruptive system like what have been existing in Indonesia for a long time, has caused this problem growing like a mushrooms. Even worse, the appparatus who should eradicate this corruptive actions doesn’t keep a distance from the vicious circle. Thus, the such mentality grow its root even deeper in Indonesia.

I am sure that many times we try to be an idealist who want to follow all procedures. However, it also often happens the system and people in that system don’t allow us to act in line with the rule. Seeing that fact, I imagine when Indonesia can be in the top ten cleanest countries with Japan, South Korea, Austria, France, Iceland, Sweden, Switzerland, and New Zealand and say good bye to the corruptive system.

7 thoughts on “Bribery oh Bribery

  1. harusnya 9 dari 10 orang indonesia yang pernah menyuap.
    Pasti kita-kita pernah nyuap, baik sengaja ga sengaja, langsung ga langsung.

    Kadang sistem suap sudah sangat kuat, sehingga kita tidak bisa menghindar dari sistem suap itu sendiri.
    Kemaren contohnya, pas ngurus ijin tanah, sama petugasnya cuman diputer2in, ga selesai-selesai, padahal prosedur resminya sangat singkat.
    Ternyata, petugasnya cuman minta “suap” an.. dan semua langsung beres.

  2. mulai dari hal kecil pada diri sendiri : Kalau emang nglanggar lalu lintas, minta surat tilang. Bayar di pengadilan. Masalahnya orang Indonesia sendiri males dan lebih milih nyelesaiin di tempat & bayar polisi. Aku paling anti anti bayar ke polisi pas kena tilang. Sama2 ngeluarin uang, mending duitnya buat negara daripada buat oknum. Nyempatin ke pengadilan dunk..namanya juga salah..

    Survey TII kemarin nempatin Kepolisian di tingkat teratas korupsi. Itu sangat bisa dimengerti karena interaksi lembaga ini sama masyarakat sangat tinggi.

  3. Bener Ky…mulai dari yang kecil dan yang bisa kita perbuat di lingkungan kita. Tapi kalo udah berbenturan dengan sistem yg korup, yang malah bikin urusan kita tambah berbelit gimana dunk?? Kayak kasusnya Ogi. Aku yakin kita pasti pengen sesuai dengan rule..tapi kok malah yang bener itu dipersulit yaaa

Leave a Reply to Simbolon Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>